News & Press Releases

[VIDEO] Am filmat un clip de nuntă cu Huawei P20 PRO

Ca orice fotograf de evenimente, nici anul acesta nu am avut timp de concediu în sezonul de vară. Dar pentru că marea este a doua mea casă, nu am putut sta departe de apa sărată și de mirosul de crustacee, așa că împreună cu prietena mea am făcut un mic trip de la Cluj la Constanța de luni până joi, ca să bifăm și experiența aceasta. 

Având în vedere că aproape în fiecare zi sunt cu aparatul foto în mână, am plecat la mare doar cu telefonul și cu o cameră de acțiune. Așa că timp de trei zile m-am limitat doar la fotografia cu telefonul și am ajuns la concluzia că vechiul meu iPhone 7 e puțin depășit în ceea ce privește calitatea imaginilor.  

Auzisem o mulțime de lucruri bune despre camera foto a smartphone-ului Huawei P20 Pro și chiar dacă nu sunt fan a sistemului de operare Android, am vrut să îi dau o șansă. Dar unde poți testa mai bine capacitățile unei camere foto (a unui smartphone) decât în câmpul muncii? Le-am scris un e-mail celor de la F64 Studio și le-am cerut în test acest model de smartphone. Cu siguranță și voi ați văzut pe internet o mulțime de review-uri despre camera foto a lui Huawei P20 Pro, însă prea puțini vorbesc și de funcția video a acestuia. Prin urmare, am mers la nunta lui Sorin și a Adelei la Oradea să realizez un clip de nuntă așa cum se cuvine, doar cu telefonul și cu un gimbal de la Feiyu Tech SPG.

Când le-am zis colegilor mei fotografi și videografi despre această idee, au fost foarte sceptici, dar, pentru că mirii oricum aveau angajată o echipă de videografi pentru a filma nunta, mi-au dat și mie o șansă neavând nimic de pierdut. Singurul care era încântat de idee a fost prietenul meu Silviu Popovici, fotograful de la nuntă.  

Prima impresie  

Când a venit smartphone-ul am fost foarte surprins de modul în care arată, și mai ales, de calitatea ecranului AMOLED de 6.1” cu rezolutie 1080 x 2240 pixeli, (densitate  ~408 ppi).

Trebuie să recunosc că pentru câteva clipe mă gândeam să renunț la telefoanele de la Apple având în vedere că Huawei a creat de-a dreptul un telefon impresionant din punct de vedere al design-ului. Evident că am fost foarte curios de mult lăudata cameră foto, iar în urma unor mici teste am ajuns la concluzia că funcțiile manuale, funcția de portret și cameră foto suplimentară pentru fotografii alb-negru pot să delecteze orice fotograf profesionist. Nu o să vorbesc despre a face fotografii cu Huawei P20 Pro, pentru că găsiți o mulțime de video-uri și articole pe subiectul acesta, deci o să ne axăm mai mult pe funcția video.  

Funcția video 

Ca și specificații camera video arată astfel: 2160p@30fps, 1080p@60fps, 1080p@30fps (gyro-EIS), 720p@960fps. M-a surprins faptul că la partea de video, deși există modulul pro, nu ai posibilitatea de a ajusta manual expunerea. Acest lucru este dezamăgitor pentru că mai ales atunci când filmezi într-o locație unde lumina nu are aceeași intensitate în toate zonele incăperii, se vede destul de nasol cum smartphone-ul schimbă expunerea în trepte. Nu prea am înțeles de ce au făcut-o așa. Am găsit însă repede soluția. După câteva căutări pe internet și după ce am citit review-uri, am ajuns la concluzia că trebuie să instalez o aplicație care oferă un mod pro în adevăratul sens al cuvântului. Din review-uri nici o aplicație nu părea foarte bună, așa că am dat cu banul și am ales Filmic Pro. Cu 15$ am transformat telefonul în cel mai performant mirrorless din punct de vedere al setărilor camerei. 

Un alt aspect care mi s-a părut ciudat a fost faptul că după câteva teste mi-am dat seama că imaginile filmate în rezoluție FullHD nu sunt la fel de sharp ca și cele filmate la rezoluție 4k. Este evident faptul că este o diferență de calitate între cele două formate, însă în mod normal este sesizabilă doar pe monitoate 4k. Eu am observat o diferență de definiție a imaginii destul de mare. Parcă imaginile filmate în Full HD erau ușor blurate. Ce-i drept, inital voiam să filmez clipul de nuntă în Full HD 60fps pentru a putea crea efectul de slow motion, însă nu m-a multimit deloc calitatea imaginii. Așa că am filmat în 4k și m-am limitat la cele 30 de fps. Sunt curios de ce nu au pus 60 de fps la rezoluție 4k având în vedere că telefoanele din aceași gamă ale concurenței oferă această posibilitate. 

Trecând peste aceste mici neajunsuri fierbeam de nerăbdare să văd cum se descurcă pe teren în condiții de iluminare diversă. La acest capitol pot să spun că excelează! Judecând doar după clipurile pe care le-am filmat în modul 4k pot spune fără nici o reținere că acest telefon are o cameră video care este cu mult peste capacitățile multor aparate de filmat existente pe piață. În lumină naturală pe timp de zi imaginea este impecabilă! În interior, într-o cameră iluminată slab sau într-o biserică ortodoxă, apare zgomot de imagine din cauza valorilor ISO mai mari, dar eu cred că este mai mult decât decent. Este totuși un telefon. Dacă filmezi la rezoluție 4k și faci un downscale la Full HD în post procesare, acel zgomot de imagine se diminuează semnificativ. La restaurant îmi făceam griji că imaginea va fi arsă pe culoare fiindcă cei responsabili cu muzica aveau lumini de scenă colorate destul de puternice. Dar am rămas foarte plăcut surprins să văd că nu există această problemă. Am filmat cu multe modele de DSLR/mirrorless din generație mai veche și tot timpul imaginea era arsă pe albastru și pe violet. La Huawei P20 PRO totul a fost perfect. 

Filmic PRO

Cei care au creat această aplicație au făcut o treabă foarte bună. Practic după ce o instalezi, ai posibilitatea să ajustezi expunerea (timp de expunere, diafragmă, ISO) și balansul de alb pe orice telefon. Este foarte intuitivă și ușor de folosit. Ce-i drept m-am uitat la un tutorial ca să văd cum pot folosi toate funcțiile aplicației. Pentru 15$ primești varianta standard, dar poți cumpăra și pachetul pentru avansați pentru încă 10$. Acesta îți oferă și posibilitatea de a ajusta Levels și de a filma în format flat (LOG). După ce am testat în Adobe Premiere variante de cromatică mi-am dat seama că imaginile filmate standard au un Dynamic Range destul de bun așa că nu am cumpărat și pachetul pentru avansați. 

Ca să setezi expunerea ai două variante. Prima (cea simplă) este asemănătoare cu funcția de bază a telefonul. Unde atingi ecranul se pune un cerc alb. Aplicația măsoară expunerea în acel punct (un fel de metering în modul “spot”). Dacă mai atingi încă o dată, în același loc, cercul se face roșu ceea ce înseamnă că expunerea este blocată. Dacă vrei să se ajutesteze expunerea în funcție de cum te miști cu telefonul în timp ce filmezi, folosești cercul alb. Dacă vrei să fie blocată expunerea, atunci folosești cercul roșu. Eu blocam expunerea de fiecare dată, acesta fiind și scopul pentru care am cumpărat aplicația. Al doilea mod (cel avansat care necesită câteva cunoștințe) îți arată pe ecran două semicercuri de la care poți regla ISO, diafragma și timp de expunere. Sincer ca fiu, fiind la eveniment mai mult pe fugă, am mers pe varianta simplă și chiar își face treaba foarte bine. Modul avansat l-am folosit doar în zonele unde deși atingeam ecranul pentru expunere, cercul alb era mai mare decât zonă care mă interesa, ceea ce nu mă prea ajuta să obțin expunerea dorită. L-am folosit practic atunci când voiam să expun pentru highlights. 

Legat de focus, funcționează pe același principiu ca și expunerea. Dacă pătratul este alb atunci este activat modul AF-C, dacă este roșu atunci focalizarea este blocată AF-LOCK. Desigur, în focus manual este un semicerc de unde poți regla manual punctul pe care îl dorești în focus. 

Pentru balansul de alb în partea stangă-jos se află un grafic XoY cu spectrul de culoare pe axele galben-albastru/verde-magenta, iar printr-o atingere se poate regla balansul de alb sau îl poți folosi pe Auto. Se reglează foarte bine și poate fi blocat în anumite valori. 

Eu am identificat un singur minus la aceasta aplicație. Conectând un gimbal prin bluetooth la telefon pentru a folosi butonul “REC” de pe mâner, aplicația se închide, iar când o pornești din nou, toate setările sunt resetate. Probabil este un bug care va fi rezolvat la următoarele versiuni. 

Sistem de stabilizare

Aveam mai multe variante de sisteme de stabilizare pe care le puteam folosi (gimbal, trepied, monopied), însă am ales să merg pe varianta unui gimbal pentru telefon, pentru că sunt foarte la modă în momentul de față. La această nuntă am folosit un FeiyuTech SPG care deși nu este un produs de top, s-a descurcat foarte bine. Este mic, ușor, se reglează foarte repede, iar aplicația de mobil îți oferă tot ce ai nevoie pentru a echilibra telefonul și a seta puterea motoarelor. Eu am mai folosit FeiyuTech pentru mirrorless și m-am bucurat să văd că și acesta pentru telefon este identic la comenzi. Singurul minus pe care l-am observat e că pentru Huawei P20 Pro gimbalul este destul de mic. Adică telefonul fiind mare (155mm lungime), iese destul de mult în exterior, ceea ce face ca în anumite condiții (poziții) gimbalul să nu mai țină dreaptă linia orizontului. Dar mi-am dat seama repede când apare această problemă și am evitat acele condiții. Per ansamblu este un gimbal bun, ideal pentru concedii și petreceri. Nu ocupă mult spațiu (eu îl țineam în buzunarul de la spate al pantalonilor), se folosește foarte ușor, iar prețul este foarte bun. 

La nunta

Pot spune că a fost o experiență foarte interesantă din mai multe puncte de vedere. M-am simțit super lejer la nuntă pentru că nu a trebuit să car mult echipament cu mine. Având în vedere calitatea imaginilor filmate cu acest telefon este doar o chestiune de timp până când și echipamentele pro vor avea aceleași dimensiuni, lucru care mă bucură.  

Oamenii au fost și sceptici dar și intrigați când le-am spus ce vreau să fac. Nu aveau mari speranțe că va ieși un clip adevărat de nuntă, dar totuși auzind de performanțele lui Huawei P20 PRO erau curioși să vadă rezultatul. Mi-aș fi dorit să fiu mai puțin vizibil în timp ce filmam, însă am obținut exact contrariul pentru că toată lumea îmi urmărea mișcările. Am povestit cu mulți invitați (care evident fotografiau și filmau cu telefonul) care m-au întrebat ce trebuie să facă pentru a obține și ei materiale mai calitative. Răspunsul îl știți și voi: cunoștințe de compoziție, montaj și storytelling. 

Mi-a plăcut foarte mult că mirii au fost foarte receptivi și au avut răbdare de fiecare dată când voiam să filmez anumite cadre. Chiar și colegii care fotografiau și filmau mi-au oferit din timpul alocat lor pentru a-mi face și eu treaba. Le mulțumesc mult pentru asta. 

Eu am primit un telefon cu o memorie de 128GB. Nu am știut cât vor ocupa fișierele și dacă îmi va ajunge memoria, însă nu am avut probleme. La finalul nunții am avut 23 de minute filmate care ocupau 31GB. Nu știu dacă e mult sau puțin pentru un utilizator normal care folosește telefonul pentru a filma în fiecare zi, dar pentru mine mi s-a părut perfect, similar cu aceeași cantitate de material video filmat cu DSLR/mirrorless. 

La partea de baterie din nou nu am știut la ce să mă aștept. Am filmat strict doar cadre pentru clip, iar când am ajuns la restaurant mai aveam 40% baterie. Cu aplicația Filmic PRO telefonul stătea cu ecranul deschis și când nu filmam, deci a fost un consum suplimentar. Până la finalul evenimentului practic am folosit o baterie și jumătate. 

Mi-am dorit foarte mult să fac montajul în ziua nunții pentru ca eram foarte curios de rezultat și mai ales pentru că toată lumea voia să vadă cât mai repede produsul finit. Restaurantul din Oradea unde a avut loc nunta avea în spatele scenei un ecran cu LED-uri unde erau proiectate diverse animații video. Am văzut o mega-oportunitate în a proiecta clipul chiar atunci. 

Montajul a durat aproximativ trei ore, iar după momentul prezentării tortului când lumea era alături de miri pe ringul de dans, fotograful s-a urcat pe scenă si a făcut o fotografie de grup cu toți invitații. Atunci am luat microfonul și am făcut prezentarea clipului. Puteți vedea in video-ul de mai jos reacția oamenilor. Mirii au fost cei mai încântați astfel încât la final m-au îmbrățișat și mi-au mulțumit pentru acest “cadou”. 

Concluzie

Huawei P20 PRO este un telefon excelent din punct de vedere al calității imaginilor ce se pot obține cu el. Cu toate minusurile care le are la partea de video, nu văd un impediment în a-l achiziționa, mai ales că piața oferă destul de multe aplicații care îți transformă telefonul într-o adevărată cameră video PRO. Dacă mi-ar fi plăcut sistemul de operare Android cu siguranță mi-aș fi achiziționat un astfel de telefon.  

Cât despre experiența de a filma la nuntă cu un telefon pot spune că dacă ai puține cunoștințe despre compoziție și tehnici de filmare și montaj, poți face clipuri video foarte bune în orice împrejurare: nuntă, concediu, excursii, evenimente, etc. Pentru profesioniști telefonul are încă multe limite, dar în caz de nevoie poate reprezenta o cameră de back-up excelentă. 


[VIDEO] Lună Plină sau cum să mergi singur la un festival

Luna august. Acea lună din an când gândul îți e doar la concediu! Pentru un fotograf de nuntă luna august se împarte în două: 14 zile de post și încă 2 weekend-uri când nu ai timp nici să respiri. Deși ar fi momentul propice, la jumătate de sezon de nunți să te relaxezi puțin și să vezi marea, realizezi că ai foarte multe fotografii de prelucrat și ar fi bine să stai acasă și să recuperezi.

Pentru că anul acesta, ca de obicei, “am pierdut trenul spre mare”, nefăcându-mi nici un plan din timp, am realizat că ai mei colegi și prieteni care și-au rezervat concediile încă din iarnă m-au lăsat pe dinafară. Ca soluție de ultim moment am zis că mă urc în mașină și nu mă opresc până nu simt miros de crustacee, dar nu-i așa că trist să te bălăcești singur? Așa că am încercat să “corup” prietenii care mi-au rămăs acasă, fără succes însă. Motivele au fost diverse, dar cele mai frecvente au fost că nu își pot lua concediu pe o zi pe alta (Ah da! Nu toți sunt liber profesioniști) sau alții cu familie și copii au mai multe chestii de făcut înainte să pornească într-o aventură.

Deci, supărat pe situație, mi-am luat cortul și am zis că plec un weekend în sălbăticie cu o colecție frumoasă de filme pe care să le văd. Apoi mi-am amintit că la Biertan în județul Sibiu cei de la TIFF origanizează “Lună Plină” festival de filme horror și fantastice! Am zis: Ce idee grozavă! Să vezi filme de groază noaptea, în aer liber, într-un sat săsesc din Transilvania. Ce poate fi mai “înfricoșător” pentru un dude ca mine care nu se lasă surprins de efectele speciale? Nu are rost să mai zic că am încercat să iau niște omuleți cu mine, dar am constatat că nu există chiar atât de mulți iubitori de filme horror. Deci, aventură pe cont propriu!

Am pornit la festival extrem de entuziasmat, pentru că la urma urmei un om ca mine care interacționează weekend de weekend cu sute de persoane nu va duce lipsă de socializare chiar dacă sunt numai necunoscuți în jur. Dar această aventură nu putea trece fără să fie surprinsă într-un video.

De cum am ajuns în Biertan am știut că va fi un weekend pe cinste. Și asta că satul ăsta arată mai degrabă ca un mic orășel medieval. Chiar dacă nu este asfalt peste tot, centrul satului cu biserica fortificată are o mică piață unde găsești magazine cu autoservire, restaurante, cafenele, magazine de suveniruri și oameni super faini! Și cum lumea asta e foarte mică m-am întâlnit cu prieteni (Dragoș, Gabriela, Dada și Ezster) și desigur mi-am făcut și unii noi! Am dat o tură prin cetate să vizităm biserica unde am văzut cea mai awesome încuietoare medievală și am dansat pe muzică super chill cu oameni necunoscuți veniți la un spectacol de jazz. Și pentru prina dată în viață am fost la un Escape Room care a fost super distractiv.

Festivalul a fost fain organizat. Pe timp de zi proiecțiile erau în căminul cultural (unde slavă Domnului era aer condiționat), iar pe timp de noapte în aer liber. Este chiar o plăcere să vezi un film horror pe un mega ecran și în spate să fie o biserică fortificată foarte creepy. Filmele nu m-au impresionat și asta pentru că sunt eu f*cking critic. Au fost filme bune, agresive, burtale cu mult sânge și foarte explicite, dar pentru mine contează mai mult o poveste bună cu fir epic pe mai multe planuri, cu personaje care au conflicte interioare (cu o doză mare de psihologie) și care după vizionare îți lasă măcar un semn de întrebare. Dar nah… M-am bucurat de atmosferă!

Am stat în camping, dar pentru că deși erau 33 de grade ziua, noaptea temperatura cobora chiar și sub 15 grade, motiv pentru care nu am dormit în cort ci în mașinuța mea frumoasă, Volvo. Și pentru că în Volvo V50 încape orice, am rabatat bancheta din spate și am dormit ca la un hotel de cinci stele pe salteaua gonflabilă de 190x100cm. Lux! Campingul era chiar pe un teren de fotbal, iar pentru că exista și un teren sintetic lângă (făcut probabil cu fonduri europene) oamenii din Biertan s-au gândit să facă și o clădire cu toalete și dușuri. Lux din nou!

Obișnuit cu festivaluri precum Electric Castle și Untold, am plecat cu mulți bani de acasă și m-am întors cu la fel de mulți pentru că în Biertan toate chestiile sunt ieftine. Am mâncat în fiecare zi la restaurant și la Gastro Rock (chiar bună mâncare) și am cumpărat răcoritoare de la magazinele locale. Erau acolo niște doamne foarte simpatice care vindeau pâine cu zacuscă! Mmm!

Și cum nici o aventură nu poate fi presărată doar cu lucruri bune, trebuia să se întâmple și ceva nasol. Da. Am rămas fără baterie la mașină. Că deh, unii producători români de acumulatori auto constuiesc produse care după ce ies din garanție te pot lăsă oricând. Cea mai urâtă parte a fost că am rămas pe dinafară. Nu am mai putut deschide mașina de la telecomandă și nici cheia mecanică nu m-a ajutat foarte mult (probabil cum nu am folosit-o s-a înțepenit încuietoarea). Deci am fost homeless pentru câteva ore. Suedezii de la Volvo au făcut treabă bună când au gândit sistemul antifurt. Am încercat tot ce zboară și se mănâncă și nu am putut să “îmi sparg” mașina. Când eram în punctul extrem de a sparge un geam, a apărut salvarea. Niște băieți de treabă de la Cluj veniți cu “vacile” în camping (termen folosit de ei pentru a descrie SUV-uri masive) au scos sculele din portbagaj, mi-au ridicat mașina sus, am dat jos scutul de la motor și i-au dat curent. Mi-am recuperat casa! Ei au fost eroii mei! (Sebi, dacă citești acest articol să știi că îți mulțumesc enorm). Și uite așa mi-am făcut noi prieteni în timp ce am savurat câteva beri și am impărțit cu ei chips-uri, covrigi și Skittles! Dar pentru că Universul este un cerc închis și lucrurile se așează mereu așa cum trebuie a venit rândul meu să ajut alți homeless-i. Niște băieți din Iași veniseră în camping și voiau să doarmă în micuța lor mașină VW Polo parcată chiar lângă mine. Pentru că i-am văzut că nu stau foarte comfortabil i-am invitat să doarmă în cortul meu, care oricum era liber. Mi-au mulțumit foarte mult, iar dimineața am găsit lângă cort mai multe doze de bere pe care le-am donat pazinicilor de treabă care ne-au păzit tot weekendul.

A fost și weekend-ul în care se vedeau perseidele așa că nu m-am putut abține să nu fac câteva fotografii având în vedere că cerul a fost foarte senin.

Am avut și party-uri în camping, foc de tabără, iar oamenii veniți la festival au fost extrem de relaxați și faini! Pentru că în ultima seara am înghețat de frig la proiecția ultimului film, m-a dus la focul de tabără ca să mă încălzesc. M-am băgat în seamă cu oamenii de pe acolo și am stat la povești până dimineață. Acolo am cunoscut-o și pe Alina care, surprinzător, îmi știa munca de fotograf și a avut o ocazie bună ca să mă felicite pentru asta! Aww! Ce mică e lumea.

Această experineță a fost una genială pentru mine. Am învățat că lucrurile spontante pot fi uneori experiențe grozave, că poți să îți faci prieteni oriunde, că există oameni cu suflet mare care te scot din necaz fără să aștepte nimic în schimb, că țara asta nu e chiar atât de nasoală cum tot auzim la TV și că dorințele inconștiente uneori vor deveni realitate dacă te lași ușor purtat de val!

Deci ideea de a merge singur la un festival a fost grozavă!


Fotograf oficial la UNTOLD

După experiența EC am vrut să văd cum este să fii fotograf la UNTOLD. Lucrurile au fost diferte și ar fi foarte multe de povestit, însă ce m-a surprins cel mai tare a fost dimensiunea gigantică a acestui festival. Chiar dacă am fost la toate edițiile, până nu l-am bătut la pas ca și fotograf, nu am știut ce înseamnă! Pentru că mereu alergam după oameni interesanți pe care să îi fotografiez, după două zile de festival am fost epuizant. Așa că în a treia zi, au venit ei la mine! Am pus story-uri pe Instagram, le-am scris bloggerițelor și am așteptat ca oamenii “să vină la poze”! Priviți și voi ce a ieșit!

 

 


[VIDEO] MacBook Pro 2018 – Unboxing and Review

A trecut ceva de timp de când nu am mai scris pe blog, pentru că vedeți voi, suntem în plin sezon de nunți și nu avem timp nici să respirăm! Dar acum a fost o ocazie specială și în sfânta de zi de luni (iubită de toți fotografii de evenimente) am renunțat la relaxare ca să fac un mic video unboxing and review cu noul meu MacBook pro 2018 de 15″, probabil primul produs din România!

Am fost foarte impresionat de noua mea jucărie, pentru că așteptam de mult timp ca să apară acest laptop de la Apple! Chiar mă întrebam când vor veni cei din Cupertino cu ceva cu adevărat pro pentru fotografi și videografi!

Eu sunt un mare fan Apple pentru că din tot ce am testat până acum, nici un computer nu a reușit să mă încânte mai mult decât cele de la Apple. Da știu, sunt scumpe, dar sunt frumoase, au un sistem de operare simplu și performant și pentru mine este o adevărată plăcere când lucrez. Stau multe ore când prelucrez și de aceea nu am timp și nervi să mă bat de erori și alte probleme!

Deci, aici este primul meu video unboxing and review! Dacă vă place sau nu vă place, aștept păreri pentru ca pe viitor să fie mai bine!

Cum am ajuns să cumpăr acest MacBook?

Mi-a scris un prieten care s-a întors din USA că are două bucăți și m-a întrebat dacă nu vreau și eu unul! Nici nu am mai stat pe gânduri! 😀

Ce configurație are?

MacBook Pro 15″ 2018:
– Intel Core i7 six-core;
– 16GB RAM DDR4;
– 512GB SSD;
– Radeon PRO 560X 4GB RAM DDR5;

De ce această configurație?

Din câte am văzut în review-uri Intel Core i9 se încălzește mult prea tare când rulează într-un MacBook. Ceea ce face ca performanțele lui să fie reduse. Deci, momentan nu există o soluție pentru a fi pus într-un laptop și a rula la capacități maxime. Pentru mine 16GB RAM este suficient, având în vedere că la video nu lucrez cu fișiere RAW. Cât despre SSD, dacă voiam unul de capacitate mai mare trebuia să plătesc foarte mult. Pentru foto sau video de nuntă este suficient, iar dacă pe viitor voi avea nevoie de mai mult, SSD-urile externe cu USB-C sunt suficient de rapide.

Performanțe?

Evident că am vrut să îl testez în comparație cu vechiul meu MacBook Pro Retina mid-2015 ca să văd dacă e vreo îmbunătățire. Având în plus placă video dedicată am obținut la export rezultate cu 18% mai bune în Adobe Lightroom și cu 35% mai bune în Adobe Premiere. Ce m-a surprins foarte tare e că atunci când lucrezi la un video, deși rulezi preview-ul în workspace-ul “Color”, la Full Resolution, cu Adjustement layer aplicat, nu sacadează absolut deloc.

Merită prețul?

Categorica da! Dacă îl folosești pentru a munci pe el. Având în vedere că e computerul meu de bază, pe care îmi fac jumătate din treaba de fotograf (adică editarea) nu vreau să fac compromisuri;

Mai ai nevoie de computer desktop?

Pentru mine este irelevant un desktop. În mare parte timp editez în deplasare, iar un computer desktop nu își justifică investiția. Însă acasă folosesc un monitor de la LG UD2788-W, 4k de care sunt foarte mulțumit! Mai ales când am un proiect mare în Adobe Premiere cu multe canale, un ecran de 27″ este perfect.

Cum e cu mufa USB-C?

Eu o ador! De mult timp mi-am dorit un port universal care să conțină toate tipurile de semnal. USB-C de la Apple e defapt Thunderbolt, deci 0 poți folosi atât pentru transfer de date, cât și pentru multimedia. Momentan toate HDD-urile mele externe sunt pe USB 3 și folosesc un adaptor de la Satechi pentru asta, însă pe viitor vreau să le schimb cu SSD-uri cu USB-C.

Concluzie?

Eu sunt foarte mulțumit de achiziție și mă bucur că Apple a început să acorde mai multă atenție utilizatorilor pro. Cine se gândește să renunțe la desktop, acum are o alternativă foarte bună. Eu lucrez pe laptop din 2015 și asta mi-a schimbat stilul de viață. Nu mai sunt legat de casă și pot edita absolut oriunde! Și să livrez fotografiile mult mai repede! 😀


Fotograf oficial la Electric Castle

Anul acesta am vrut să ies puțin din zona de comfort și să fotografiez la un festival de muzică. Pentru că Electric Castle are o atmosferă și o vibrație exact pe gustul meu, m-am gândit că ar fi super fain să surprind oameni care se distrează la pitorescul castel Banffy. Nu am stat pe gânduri, le-am scris un email celor de la EC, le-am spus despre intenția mea și m-au acceptat în echipa de fotografi oficiali.

În fiecare an, când vedeam câte lucrurile fotografiabile sunt la EC, mă uitam cu o mică invidie la colegii fotografi. Acum, mi-am dat seama că un astfel de festival, deși îți oferă mult material fotogenic, este foarte solicitant pentru fotografi. Toată ziua te plimbi, surprinzi oameni, iar seara îți e foarte greu când trebuie să alegi din miile de fotografii, care sunt cele mai reușite.

Am fost și o întâmplare amuzantă, dar tristă oarecum pentru mine. Plouase mult înainte de festival și pământul denivelat era imbibat de apă care baltea. Organizatorii au placat pe jos cu panouri de plastic care aveau mici găuri. Când pășeai pe ele te simțeai ca pe un câmp minat. Dacă nimereai o zonă de pământ mai înaltă era în regulă, însă dacă pășeai pe un panou aflat deasupra unei belți, apa pătrundea prin găuri și te stropea. Erau zone unde apa se ridica prin acele gauri până la aprox. un metru înălțime. Un grup de tineri, patru la număr, se țineau de mână și pășeau atenți, încet, cu grijă, că să nu fie stropiți în drumul lor spre scenă. Aveam apratul foto la mine, însă nu eram pregătit să fotografiez ceva. La un moment dat, într-o zonă, era o balta mare sub panouri. Toți patru au pășit în același timp, iar sub greutatea lor, apa s-ar ridicat din toate părțile la aprox. 2 metri înălțime și i-a udat din cap până în picioare. Ei nu s-a ofticat, ci au râs și faceau haz de necaz. Văzând situația, am mers la ei să îi rog să mai facă asta încă o dată, ca să prind o fotografie faină. Însă nu au vrut! Când eram langa ei, mi-am dat seama de ce. Apa de sub panouri era plină de noroi, iar oamenii arătau ca niște porcusori. Aveau noroi din cap până în picioare

Experiența a fost faină și aș repeta-o oricând. M-am întâlnit cu o mulțime de prieteni, am ascultat muzică bună, mi-am făcut “abonament” la shop-urile de cafea și am fotografiat enorm de mult. Mai jos puteți vedea o mică selecție.


[VIDEO] Ce trebuie să conțină contractul unui fotograf de nuntă

În trecut prestarea de servicii fotografice se baza în mare parte pe înțelegeri verbale între părți pentru că, la începtul anilor ’90 în România nu exista o legislație foarte clară în domeniu, iar oamenii nu înțelegeau prea bine cu ce se mănâncă domeniul afacerilor legale. Pe atunci era suficient ca un fotograf să se prezinte la un eveniment și să livreze câteva imagini, iar restul nu mai conta. În zilele noastre, clienții doresc fotografii de calitate într-o anume manieră, iar fotografii, pentru a face o treabă cât mai bună, au nevoie de anumite condiții. De aceea a apărut necesitatea unui contract între părți, unde să fie stipulate toate clauzele, pentru ca la final fiecare să fie să fie mulțumit de rezultate. Clientul să aibă fotografiile dorite, iar fotograful să fie remunerat corespunzător.

Însă lucrurile nu stau tot timpul chiar așa. Asta pentru că mulți fotografi de nuntă au un contract destul de subțire, în care clauzele nu sunt foarte explicite. Iar în plus, unii promit verbal marea cu sarea, iar la final clineți sunt dezamăgiți că nu primesc tot ceea ce li s-a spus. De aceea trebuie să existe un contract cât mai detaliat, care să reprezinte voința ambelor părți și să fie în folosul tuturor. Nu este un secret că de multe ori prestatorii de servicii scriu un contract care să fie doar în favoarea lor, lucru destul de urât ca principiu, însă corect dacă este acceptat de client.

În acest articol vreau să ofer o perspectivă cât mai concretă despre modul în care trebuie să arate un contract pentru fotografiile de nuntă. Pe de o parte fotograful trebuie să explice clientului care sunt nevoile lui si ce îndatori are, iar pe de cealaltă parte, mirii trebuie să înțeleagă modul de lucru al fotografului și să achite serviciile prestate.

Astfel am structurat cele mai importante 10 aspecte pe care trebuie să le conțină un contract pentru fotografiile de nuntă.

1. Părțile, obiectul și durata contractului:

În partea introductivă se notează datele despre părțile contractante. În cazul fotografului datele firmei, iar pentru miri, datele din cartea de identitate. Tot aici se vor nota datele de contact precum și data nunții, locația și localitatea. Obiectul contractului îl reprezintă “prestarea de servicii fotografice”. Durata contractului este destul de relativă și se calculează în funcție de serviciile contractate. Eu în general am o durată de 6-12 luni.

2. Prețul serviciului și tranșele în care se achită:

În contract se va nota prețul total însemnând suma totală a serviciilor contractate. Eu recomand ca această sumă se fie achitată în 3 tranșe, pentru transparență și siguranța tuturor. Avansul trebuie să reprezinte 20% și se achită pe loc la data semnării contractului, a doua transă de 50% se achită la eveniment sau 2-3 zile după, iar diferența de 30% se achită la final când fotograful livrează toate produsele (albume, suporturi digitale, printuri, etc). Unii fotografi preferă doar două tranșe (avans la semnare și diferența la eveniment) pentru a se asigura că munca lui va fi plătită indiferent de ce se poate întampla după nuntă (mirii se despart în următoarele luni, nu mai vor să plătească, etc.). Acest lucru nu este pe placul mirilor care nu au siguranța că fotograful se va ține de cuvânt și va livra toate cele promise dacă i se achită toți banii (el poate da faliment, poate fi de negăsit, poate pierde materiale, etc). Pentru astfel de situații se face contractul și fiecare parte o poate acționa pe cealaltă în instanță în caz de orice. Dar pentru a nu există neplăceri încă de la început, cel mai corect pentru toată lumea e să se achite banii în 3 tranșe. Fotograful prin avans și a doua tranșă (70% în total) își va putea acoperi toate cheltuielile, iar mirii vor achita cu drag diferența de 30% dacă fotograful își va respecta toate promisiunile.

3. Obligațiile părților:

La acest capitol se vor nota obligațiile părților în linii mari, urmând ca mai apoi, la clauze, să fie detaliate. Fotograful se obligă să realizeze serviciile înscrise în contract conform unei anexe cu servicii și să livreze materialele finale, iar mirii trebuie să respecte procedurile sepecifice domeniului (recomandările fotografului), să ofere informații despre eveniment (locații, repere, orar, stil), să ofere protocol la nuntă (mancare și băuturi), să nu facă presiuni asupra fotografului (să inpună alte aspectele în afară de cele trecute în contract) și desigur să achite serviciile contractate precum și costurile suplimentare (cazare, transport, etc.)

4. Avansul, exclusivitatea și rezervarea datei evenimentului:

Eu recomand tuturor fotografilor să nu rezerve data nunții decât după ce a fost semnat contractul și după ce se achită avansul. De obicei mirii discută cu mai mulți fotografi în paralel și cer rezervarea provizorie a datei. Acest lucru este în regulă atâta vreme cât este pentru o perioadă scurtă (7-14 zile) cât să poată ei lua o decizie. În acest caz, neexistând un contract, fotograful poate contracta altă nuntă. Deci, rezervarea finală a datei se face după ce există un contract.

Eu recomand ca avansul să nu fie nici prea mic și nici prea mare. 20% este un procent rezonabil pentru toată lumea. Eu uneori merg chiar pe 30% dacă se optează pentru un pachet a cărui sumă totală este mică, pentru siguranță. Dacă avansul este prea mic mirii pot renunța oricând la fotograf în favoarea unuia care lucrează mai ieftin, iar dacă este prea mare, va fi un efort pentru miri să îl achite înainte de nuntă, mai ales că trebuie să plătească avans pentru multe alte servicii. Avansul nu se returnează dacât în două situații excepționale: când fotograful nu mai poate fi prezent la eveniment din cauza unor motive obiective (spitalizare, arest, deces) sau dacă mirii nu mai organizează nunta din aceleași motive.

Cât despre exclusivitate, este important de specificat că fotograful este singurul om care poate fotografia nunta. Desigur, toți invitații vor realiza fotografii cu telefonul (lucru greu de controlat), însă problema apare când alți fotografi (amatori sau profesioniști) care sunt doar invitați la nuntă, fac fotografii pentru portofoliul lor personal, iar mai mult decât atât, îl împiedică involuntar pe fotograf să realizeze fotografii de calitate. Dacă la nuntă se ajunge la o astfel de situație, mirii trebuie să ia măsuri. În caz contrar fotograful nu trebuie să fie responsabil de calitatea slabă a fotografiilor pe care le face.

5. Programul fotografului și termenele de predare:

Este absolut necesar ca programul fotografului (sau a echipei acestuia) să fie trecut în contract. Nunțile nu au un orar fix, ci diferă în funcție de foarte mulți factori. Eu personal am fost și la nunți care au durat 8 ore și la care au durat 24 de ore. De aceea în contract trebuie trecut un termen mediu la care se adaugă un tarif suplimentar pentru depășirea programului. Desigur acest sistem nu se aplică pentru fotografii care oferă posibilitatea mirilor de-ai contracta pentru câte ore doresc, taxându-i în funcție de acest orar. În general, cel puțin în zona Clujului, nunțile nu durează mai mult de 14-15 ore (începând de la pregătiri, până la tort) chiar dacă este nuntă de zi, intermediară sau de noapte. Dacă în alte zone (ex: Maramureșul istoric) se depășește acest orar, atunci fotograful trebuie să perceapă un tarif pentru fiecare oră suplimentară pe care o petrece la nuntă. Pentru că munca și oboseala nu este aceeași la o nuntă de 14 ore ca și la o nuntă de 22 de ore.

Cât despre termenele de predare a fotografiilor sau a albumelor/printurilor, fiecare fotograf trebuie să stabilească un termen minim și unul maxim. De la câteva zile până la câteva luni, fiecare fotograf trebuie să le spună mirilor acest termen și să îl treacă obligatoriu în contract. Dacă e comunicat doar verbal, mirii au dreptul să îl sune în fiecare zi să întrebe de fotografii. Eu am un termen minim de predare al fotografiilor de 7 zile, iar maxim de 90 de zile. Desigur termenul maxim este pentru cel mai rău caz posibil pentru că în mare majoritatea a cazurilor predau fotografiile în aprox. 14-20 de zile de la nuntă. Pe lângă asta eu dau posibilitatea mirilor de a-mi cere modificări (ștergerea anumitor fotografii, reeditarea lor din color în alb-negru sau invers, etc), însă pentru asta cer o listă cu toate modificările în decurs de 14 zile de la nuntă. Dacă se depășește termenul se consideră ca materialul foto este în formă finală. Desigur, modificările cerute de miri, în funcție de câte și cât de complexe sunt, pot dura până la 60 de zile.

În cazul albumelor foto trebuie să existe două termene: unul pe care îl au miri pentru a face selecția de fotografii (maxim 30 de zile de când au primit toate fotografiile de la nuntă și eventual de la ședința foto After Wedding pentru a nu se lungi foarte mult procesul) și unul pentru fotograf (realizarea design-ului și construcția fizică a albumului). Unii fotograf aleg ei fotografiile pentru album, dar din nou, acest lucru trebuie trecut în contract.

6. Pierderi și distrugeri:

Fotograful trebuie să asigure mirii că folosește suporturi digitale de calitate (carduri de memorie, HDD-uri, etc) și că realizează cel puțin două copii de siguranță. Acest lucru este important de trecut în contract pentru că denotă încredere și îi dă fotografului o mare responsabilitate. În cazuri extreme când se pierd aceste suporturi, prin furt, defecțiune sau distrugere accidentală fotograful trebuie să fie absolvit de orice vină și eventual, prin înțelegere amabială să se ajungă la un consens. De asemenea, pentru protecția lui și a echipamentului, fotograful are dreptul de a refuza fotografierea unor momente ale nunții dacă sunt de natură să pună în pericol integritatea (locații periculoase, condiții meteo nefavorabile, etc). Eu mai recomand ca în contract să fie stipulat și ce se înâmplă dacă mirii sau invitații lor produc stricăciuni asupra echipamentului foto.

7. Garanții și reziliere:

În mod normal fotograful se asigură că va avea de lucru într-o anumită dată prin faptul că are un contract și i s-a achitat un avans. Dacă totuși contractul va fi reziliat de către miri, el rămâne cu avansul. Dacă se întâmplă asta cu un an înainte de nuntă nu este o problemă. Cu siguranță vor veni alți miri. Însă cu 2-3 luni înainte de eveniment este foarte puțin probabil că alți miri să contracteze fotograful, deci cel mai probabil el va rămâne fără job în acea zi. De vreme ce data a fost rezervată prin contract, fotograful are obligația de a refuza alte cereri pentru serviciile sale. Eu recomand ca în caz de reziliere a contractului în mai puțin de 90 de zile până la nuntă, atât fotograful și cât mirii trebuie să achite 50% din valoarea contractului. Dacă mirii renunță la serviciile lui (cel mai probabil pentru că au găsit pe cineva mai ieftin) să achite 50% din suma cerută de fotograf. Această clauză se folosește pentru a descuraja astfel de practici. Și desigur, dacă fotograful renunță din anumite motive (a prins poate un contract mai generos financiar) să-i despăgubească pe miri cu 50%. Deci, este totul echitabil din ambele părți.

Există posibilitatea ca fotograful să nu mai ajungă la nuntă din diverse motive. De aceea este normal să existe o clauză prin care asigură mirii că va fi înlocuit de alt fotograf.

8. Drepturi de autor:

Foarte puțină lume știe cum stă treaba cu drepturile de autor. Un artist care creează o lucrare intelectuală de orice manieră primește din start drepturi de autor. Desigur, acestea nu sunt protejate dacă nu sunt înregistrate, dar totuși există. Oricum ar fi, mirii care au plătit pentru acele imagini au doar drepturi de folosință ceea ce înseamnă că le pot folosi în scop personal fără a avea foloase financiare de pe urma lor. Însă sunt mulți miri care cer materialul brut (fișierele RAW). Eu recomand ca acest lucru să NU fie acceptat de fotografi din două motive: 1. Un material brut, neprelucrat, nu are aceeași valoarea ca și unul în variantă finală. Dacă acel material brut ajunge în spațiul public s-ar putea ca acel fotograf să aibă de suferit la nivel de imagine, să fie discreditat. 2. Când se predau fișierele RAW mirii sau terțe persoane și le pot însuși care fiind creația lor proprie. Dacă se ajunge în instanța de judecată, fotografului îi va fi foarte greu să dovedească că el le-a realizat. De accea recomand ca fișierele RAW să fie strict în posesia fotografului în caz de furt intelectual. În caz ca totuși mirii vor fișierele RAW trebuie să existe o clauză prin care fotograf impune condițiile în care le predă. Practic se face o cedare de drepturi de autor. Aici fiecare fotograf își stabilește suma pentru care renunță la creația lui. De asemenea trebuie specificat că fotograful are dreptul să folosească acele fotografii în scopuri de promovare a afacerii lui, online și offline.

9. Notificări, litigii și forță majoră:

În această parte sunt clauzele specifice unui contract. Cum se fac notificările, ce se întâmplă dacă se ajunge într-o stuație limită, în câte exemplare s-a făcut contractul, cum se modifică contractul, etc. Ce e important de specificat e că părțile convin că neînțelegerile dintre ele trebuie rezolvate pe cale amiabilă, iar dacă acest lucru nu este posibil, trebuie să se adreseze instanțelor de judecată.

10. Anexe:

Eu folosesc 3 anexe: “Anexa 1 – Ofertă” unde este specificat tot ceea ce realizează fotograful, ce primesc mirii și costul fiecărui serviciu, “Anexa 2 – Costuri suplimentare” unde sunt trecute costuri de transport și cazare și “Anexa 3 – Detalii despre eveniment” unde fac o listă cu ce momente există la nuntă, ce fotografii doresc mirii să fac și dacă trebuie să pun accentul pe anumite aspecte și desigur ce lucruri trebuie să evit în a le fotografia.

Concluzie

Contractul este un chestiune destul de personală, iar fiecare fotograf trebuie să îl conceapă în funcție de propriul stil și proces de lucru. Este foarte important ca acest contract să fie echitabil pentru ambele părți, iar fotograful să nu exagereze cu anumite clauze. De asemenea mirii trebuie să înțeleagă tot procesul realizării fotografiilor de nuntă, iar dacă este necesar să aducă anumite observații.

Sper că prin acest articol i-am ajutat atât pe fotografii de nuntă cât și pe viitori miri să știe cum trebuie pusă problema când se semnează un contract.


Culoarea anului 2018 pentru nuntă: Ultra Violet

Salutare! Eu sunt Cami (colega lui Paul) și acesta este primul meu articol scris pe blogul nostru! Până acum am văzut nunțile din perspectiva fotografului, însă anul 2018 a venit pentru mine cu o mare provocare: să “trec” în fața aparatului foto, pentru că în curând voi fi mireasă! Yey! Nu am știut la ce să ne așteptăm în momentul în care eu și viitorul meu soț Radu am început să ne organizăm nunta. Ca orice viitoare mireasă care vrea ca nunta ei să fie unică, am început să caut idei pe internet pentru a găsi stilul care mă caracterizează. Am petrecut sute de ore pe Pinterest, Instagram și alte publicații de specialitate, dar sunt mulțumită că am găsit exact ceea ce îmi place.

Văzându-mă cât sunt de atentă la detalii, Paul mi-a sugerat să scriu articole pe blog cu idei și tendințe pentru viitori miri.

În acest articol o să abordez un subiect de actualitate și anume care sunt tendințele în 2018 în materie de coloristică la nuntă.

Culoarea anului 2018 este Ulta Violet

Deși personal nu sunt adepta culorilor stridente și provocatoare, am găsit idei drăguțe pe internet în care violetul își are locul lui. Dacă o să găsiți proporția corectă și combinațiile de culori potrivite, cu siguranță nunta voastră va arăta fantastic. Iată câteva exemple:

Rochii pentru domnișoarele de onoare

Sursă fotografii: Pinterest

Buchete de flori pentru mireasă

Sursă fotografii: Pinterest

Aranjamente de nuntă pentru restaurant

Sursă fotografii: Pinterest

Acesorii

Sursă fotografii: Pinterest

Sper că v-am ajutat prin acest articol să vă faceți o idee despre cum ar putea arăta nunta voastră în culoarea ultra violet! 😊


[VIDEO] Cât costă un fotograf de nuntă?

Tariful fotografilor de nuntă este o discuție veche de când e lumea și pământul. Chiar și azi stârnește controverse și discuții aprinse. Toată problema pornește de la faptul că în acest domeniu nu există o autoritate publică care să reglementeze piața. Practic, fiecare fotograf este un prestator de servicii care are dreptul să ceară oricât dorește. De la zero până la câteva mii de lei, piața oferă servicii pentru toate buzunarele. Este evident faptul că multă lume angajează fotografi doar pentru că așa e obiceiul sau pentru că așa trebuie, însă nu le pasă aproape deloc de rezultatul final. Acest gen de clienți este exact nișa de care are nevoie categoria de fotografi amatori care merg la nunți doar pentru un venit suplimentar. Cei care doresc o amintire frumoasă de la marele eveniment, într-un stil anume, cu o viziune clară și imagini de calitate, vor acorda mai multă atenție când studiază portofoliul unui fotograf și desigur vor fi dispuși să plătească mai mult.

Categoriile de fotografi de nuntă din România:
  1. Fotografii amatori (aprox. 70% din piață) – Preț sub 400 Euro:
    Aceștia sunt genul de fotografi care ori sunt la început de drum și lucrează ieftin pentru a-și face publicitate, ori sunt fotografi cu ani de experiență în spate cărora le convine nivelul și se mulțumesc cu banii pe care îi câștigă. În ambele cazuri, sunt oameni cu investiție mică în tehnologie și în educația lor (cunoștințele pe care le au despre fotografie) și se adresează mirilor cu bugete limitate sau cărora nu le prea pasă de fotografiile de la nuntă. De obicei cei începători sunt tineri de sub 20 de ani care descoperă încet-încet cu ce se mănâncă fotografia, iar cei care lucrează de mult timp, au și un job full time în alt domeniu (fotografia fiind văzută ca “ceva pe lângă serviciu”).  Sau mai există fotografi care au o firmă mai mare, cu mai multe servicii în domeniul nunților, care oferă pachete complete la prețuri destul de mici;
  2. Fotografii profesioniști – nivel mediu (aprox. 25% din piață) – Preț începând de la 400 Euro până la 900 Euro:
    Acești oameni sunt în general fotografi în plină ascensiune, care de la un an la altul evoluează atât ca tehnologie cât și ca și cunoștințe. Investesc constant în afacerea lor. Cei mai tineri (plus-minus 25 de ani) își dedică timpul fotografiei, pe lângă facultate sau alte studii, iar cei mai în vârstă (plus-minus 35 ani), dacă s-au sedimentat la acest nivel, mai au o sursă secundară de venit. Pentru mulți, este o categorie de tranzit spre nivelul premium. Genul lor de clienți sunt mirii care vor fotografii de calitate, într-o anumită manieră (nu neaparat un stil unic, inconfundabil), dar care nu acordă un buget foarte mare acestui serviciu.
  3. Fotografii profesioniști – premium (aprox. 5% din piață) – Preț începând de la 1000 Euro:
    Aici lucrurile se complică puțin deoarece la nivel de calitate tehnică a imaginii și la nivel de investiție, ei nu diferă foarte mult față de majoritatea fotografilor din categoria a doua. Principalele motive pentru care ei sunt pe o traptă superioară este că stilul lor și maniera de a surprinde cadrele este aproape unică. Adică sunt fotografi care “vânează” foarte bine subiectele (reacții, zâmbete, lacrimi), alții care controlează excelent lumina artificală (iluminare creativă cu flash-uri) sau alții care realizează o adevărată regie a cadrelor atât pe teren cât și la post-procesare (Manipulare Photoshop la nivel avansat). Desigur, la aceste aspecte se adaugă și nivelul superior de storytelling (a spune o poveste). Fiecare cadru are legătură cu cel dinaintea lui prin anumite elemente (manieră cinematografică). Prețul lor poate să ajungă și la 2500-3000 de euro în funcție de cât de populari sunt, de câte premii au câștigat sau dacă au un stil cu adevărat reconoscibil. Ei se adresează mirilor care pun accentul foarte mult pe amintirea lor de la nuntă. Nu este de ajuns un bun fotojurnalist pentru a documenta nunta, ci stilul fotografului trebuie să includă elemente care să ducă banalul la nivel de artă.

Aceste categorii sunt destul de generale, însă cu siguranță există și multe excepții. Sunt fotografi foarte talentați în prima categorie, dar încă nu au notorietate, așa că lucrează ieftin. Sunt fotografi de nivel mediu care sunt superiori prin stilul lor multor fotografi premium, însă nu fac parte din comunități de fotografi pentru a fi recunoscuți. Și da, există și fotografi premium care nu își justifică prețul. Asta doar pentru că scot 2-3 imagini de concurs de la o nuntă, iar în rest fotografiile lor sunt banale. Sau se bucură de notorietate în cercuri de oameni cu situație financiară foarte bună și pot cere preț mare chiar dacă nu reflectă neapărat nivelul lor.

Care sunt costurile minime ale unui fotograf:

O să excludem categoria fotografilor amatori pentru că nu este relevantă pentru acest articol. O să discutăm doar despre fotografii profesioniști care livrează de la o nuntă un material de calitate atât tehnic cât și conceptual.

Am făcut o listă care conține cheltuielile MINIME ale unui fotograf de nuntă pentru a-și putea face treaba responsabil:
*** Toate aceste cifre sunt estimative și servesc drept exemplu, deci diferă foarte mult de la caz la caz.***

  1. Investiția în aparatură:
    – o cameră foto DX premium sau un body FX entry-level: 7000 de lei;
    – două obiective, unul pentru cadre generale și unul pentru portrete (ex: 24-70mm sau 35mm și 85mm sau 135mm): 10.000 de lei;
    – un flash: 500 de lei;
    – 4 carduri și 4 acumulatori: 1500 de lei;
    – o imprimantă: 500 de lei;
    – un computer performant (laptop sau desktop): 6000 de lei;
    – diverse accesorii (geantă, trepied, huse, strap etc.): 2000 de lei;
  2. Investiția în software:
    – software de prelucrare (Lightroom și Photoshop): 1300 de lei / an;
    – un site web de prezentare – 1500 lei;
    – găzduire Cloud pentru livrarea fotografiilor: 400 de lei/an;
    – găzduire web: 200 de lei/an;
  3. Investiția în educația lui:
    – cursuri de fotografie, workshop-uri, seminarii, tutoriale, cărți: 2000 de lei/an;
  4. Consumabile:
    – DVD-uri, stick-uri USB, cartușe imprimantă, hârtie foto etc: estimativ 2000 de lei/an;
  5. Taxe și impozite:
    – taxe pentru calitatea de membru în asociațiile de fotografi de nuntă: 1500 de lei/an;
    – taxe de promovare online și offline (facebook, google AdWords, SEO, târguri de nunți): 5000 de lei/an;
    – taxe la stat pentru firmă (PFA sau SRL): relativ;

Dacă tragem linie și facem un total, ajungem la concluzia că un fotograf de nuntă are o investiție minimă (fără să calculăm impozitul) de: 29.000 lei în aparatură și site web, 1.700 de lei pe an pentru software, 2.000 de lei pe an pentru educație, 15.000 de lei pentru promovare și 3.500 de lei pentru consumabile și taxe (fără impozit). Dacă mergem pe principiul că tot la trei ani trebuie să reinvestești în aparatură nouă (pentru că uzură fizică/morală și evoluție), cheltuiala fotografului în tot acest timp este de: 65.600 de lei, deci aprox. 21.866 de lei pe an.

Cum își calculează un fotograf tariful pentru evenimente:

Un bun gospodar (pentru că a fi fotograf nu ești tocmai un om de afaceri) va urmări ca investiția lui să-i aducă un profit cel puțin egal cu investiția. Dacă are noroc și treaba merge bine, va câștiga ceva mai mult. Deci profitul lui minim trebuie să fie de 21.866 de lei pe an (exact cât investiția). Încasările lui totale trebuie să fie de 43.732 pe an pentru a-și amortiza investiția, pentru a-și acoperi cheltuielile și pentru a-și susține existența.

Într-un an un fotograf are în medie 15 nunți, 10 ședințe foto (individuale, de cuplu, Save The Date, After Wedding), 8 botezuri, 8 majorate și alte job-uri mărute pe care nu le punem la socoteală. Având în vedere că vorbim de un fotograf de nuntă, 66% din totalul încasărilor trebuie să provină din nunți, iar 34% din celalalte evenimente/ședințe foto.

Și atunci prețul pentru evenimente se caculează după tabelul următor:Deci un fotograf de nuntă responsabil, dacă luăm în calcul și variațiile, are un tarif minim, doar pentru prestație cuprins între 400 și 500 de euro!

Dacă vorbim de un pachet de nuntă, la acest preț (care este de pornire) se adaugă ședințele foto Save The Date sau After Wedding, albumele pentru miri și părinți/nași, printuri s.a.m.d. În general, pentru tot ce este nevoie la o nuntă se ajunge la aprox. 800-900 de euro.

Vi se pare mult? Hai să vedem ce salariu are un fotograf pe lună.

Dacă mergem pe cazul mai sus descris, fără a mai avea nici o sursă de venit suplimentară, totalul profitului pe care un fotograf îl face într-un an este de 21.866 de lei, deci salariul lui va fi de 1822 de lei, din care va trebui să plătească și taxe la stat. După atâta bătaie de cap cu investiție, cu educație, cu promovare, cu acte, cu muncă pe teren și la birou, un fotograf câștigă salariul minim pe economie.

Din ce motive unii fotografi au tarife mai mari?

Sunt foarte mulți factori care influențează tariful pentru nuntă a unui fotograf. Ce am descris mai sus, este o situație simplă care reprezintă un tarif minim. Dar motivele pentru care unii fotografi sunt mai scumpi sau foarte scumpi sunt următoarele:

  1. Au o investiție în tehnologie mai mare:
    Atunci când investiția crește, automat și calitatea imaginii este mai bună, creativitatea poate atinge noi orizonturi și riscul de a rata cadre pline de emoții este mai mic. De obicei un fotograf profesionist are o investiție cuprinsă între 20.000 și 30.000 de euro.
  2. Investesc mai mult în educația lor:
    Fotografii care au studii superioare în artele vizuale, care merg la conferințe și workshop-uri în străinătate, care citesc cărți și reviste de specialitate și care petrec sute de ore pe internet pentru inspirație, au o viziune diferită în fotografie față de marea masă. Astfel tariful lor va crește pentru că fotografiile lor sunt mai creative.
  3. Au o echipă în spate:
    Un fotograf profesionist va avea tot timpul o echipă în spate. Fie că este vorba de un asistent sau de al doilea fotograf, acești oameni îl ajută pe parcursul evenimentului. Asistentul se va ocupa de pregătirea echipamentelor și controlul luminilor artificiale, iar al doilea fotograf va realiza fotografiile clasice pentru a ca artistul să aibă mai mult timp la dispoziție pentru a putea fi creativ. Unii fotografi care sunt foarte solicitați, lucrează cu editori pentru a livra fotografiile în cel mai scurt timp. Toți acești oameni lucrează pe bani.
  4. Investesc mai mult în promovare:
    Niciodată nu poți spune că ai investit suficient în reclamă. De aceea participarea la mai multe târguri de nunți sau contribuția pentru asociațiile internaționale de fotografi, reprezintă o cheltuială destul de mare.
  5. Au un stil unic:
    Asta spune tot. Când ceea ce faci tu este unic, poți să îți crești considerabil prețul. Se vor găsi miri care să aprecieze munca acelui fotograf.
  6. Dețin premii importante:
    Nu este un secret faptul că mulți fotografi participă la concursuri cu fotografiile realizate de ei la nunțile clienților lor. Când câștigă un premiu este un motiv de mândrie și de împăcare sufletească. Acel fotograf nu este apreciat doar de mirii lui ci și de colegii de breaslă. Când un fotograf are multe premii, automat și valoarea lui crește, deci și prețul.
  7. Susțin cursuri sau workshop-uri de fotografie:
    Deseori fotografii amatori sau cei în ascensiune, doresc să învețe de la alți fotografi mult mai buni decât ei și solicită workshop-uri. Dacă un fotograf susține astfel de cursuri este evident că se situează pe o traptă superioară, lucru care se reflectă și în preț.
  8. Sunt celebri:
    Celebritatea a ridicat mereu nivelul de aroganță al unui om. Când un fotograf este cunoscut la scară largă, dorește să se detașeze și prin preț.
  9. Sunt cunoscuți și contractați pe plan internațional:
    Fotografii care sunt contractați la nunți în străinătate unde puterea de cumpărare este mult mai mare, au un preț mai ridicat. Pentru că nu poate merge în Germania, spre exemplu, la o nuntă și să primească 3000 de euro, iar acasă să ia doar 600 de euro. În plus, va avea și un portofoliu diferit pentru că “se schimbă” peisajul pe care îl fotografiază, deci se diferențiază de fotografii din țară.
  10. Se învârt în cercuri de oameni cu mulți bani:
    Știți cu toții cum stă treaba la acest capitol! 🙂

Concluzie

Sper că prin acest articol i-am ajutat pe colegii fotografi la început de drum să aibă o imagine mai clară despre cum trebuie pusă problema din punct de vedere financiar în fotografia de nuntă. Chiar dacă sunt mulți fotografi foarte ieftini sau foarte scumpi, îmi doresc ca viitori miri să înțeleagă faptul că un fotograf de nuntă nu poate oferi calitate tehnică și viziune artistică la un cost mic. Alegerea aparține fiecăruia, dar un pachet complet de fotografie de nuntă (serviciu, sedințe extra și albume tiparite) trebuie să fie în jurul sumei de 1000 de euro pentru a exista calitate de toate felurile.


[VIDEO] Cum alegem corect fotograful de nuntă?

Trebuie să știți că atât în România cât și în străinătate există comunități locale și naționale de fotografi de nuntă. Oameni care se cunosc între ei, care sunt prieteni și care discută într-un cadru oficial sau mai puțin oficial despre cum funcționează această breaslă și despre cum ar trebui să se raporteze la clienți. De multe ori am participat la discuții în care colegii fotografi erau frustrați pentru că ai lor clienți (adică viitori miri) nu știu cum să îi abordeze când solicită o ofertă pentru fotografia de nuntă. De aceea m-am decis să scriu acest articol și să filmez un podcast în care să explic cât mai bine tot acest proces. Trebuie să vă spun încă de la început că tot ce este scris în acest articol reprezintă părerea mea pesonală și chiar dacă pare un proces lung, greoi și complex are sanșe de 100% să funcționeze. De-a lungul celor 10 ani de experiență am întâlnit sute de cupluri care erau foarte nehotărâți și ne-a fost foarte greu (uneori imposibil) să ajungem la o concluzie (adică să se concretizeze o colaborare).

Înainte de a discuta despre alegerea fotografului, trebuie să stabilim câteva detalii despre ce înseamnă un profesionist în acest domeniu. La noi în țară și nu numai, fotografia a devenit un sport național și asta se datorează în principal a două procese:
1. Aparatura foto a devenit accesibilă pentru oricine, iar dacă vrei să înveți autodidact cum să faci fotografii reușite și cum să le prelucrezi, găsești o mulțime de materiale pe internet.
2. Trăim vremuri dificile din punct de vedere financiar, iar pentru mulți, fotografia de eveniment este o sursă suplimentară de venit.

De aceea, trebuie să facem o diferențiere între fotografii amatori și cei profesioniști. Un fotograf profesionist își dedică întreg timpul lui acestui domeniu. Adică are ca job full time meseria de fotograf. Chiar dacă mai are încă o sursă de venit secundară, va încerca să fie cât mai bun și va dori să își trateze cât mai bine clienții. De aceea, un profesionist va avea cunoștințe avansate despre tehnica și tehnologia fotografică, va investi în cea mai bună aparatură și desigur, își va dezvolta constant talentul prin educarea viziunii, a ochiului și a principiilor filosofice după care se ghidează când fotografiază. Totul pentru a avea clienți de calitate, care să îl plătească la adevărata lui valoare.

Am structurat o listă de 10 pași pe care trebui să îi urmați dacă doriți să găsiți fotograful potrivit pentru nunta voastră:

1. Etapa preliminară: Cum vă imaginați nunta voastră? (24 de luni înainte de nuntă)

Înainte de a vă gândi ce fotograf să alegeți pentru nuntă, trebuie să puneți la punct cât mai multe detalii despre eveniment. Fiecare fotograf dorește să își cunoască clineții și să știe ce fel de nunți va fotografia, de aceea în momentul în care îl contactați trebuie să îi oferiți cât mai multe detalii despre voi și despre nuntă. Începând de la dată, localitate, biserică și restaurant, până la detalii legate de tematică, de stil, de coloristică, de muzică s.a.m.d. De asemenea este important să îi spuneți câteva cuvinte despre voi pentru a-și face o primă impresie (de cât timp sunteți împreună, cum v-ați cunoscut, ce hobby-uri aveți, etc.). Acest lucru îl ajută să își facă o idee și eventual să vă recomande din oferta lui un anumit pachet sau anumite servicii de care ați putea avea nevoie.

2.  Ce așteptări aveți de la fotograf și de la fotografiile voastre de nuntă? (22-24 de luni înainte de nuntă)

Fiecare dintre noi suntem diferiți și vedem fotografia (care este foarte subiectivă) din propria perspectivă. După ce ați stabilit detaliile legate de nuntă (cel puțin ideologic, nu neaparat să fie bătut în cuie) trebuie să vă gândiți și să faceți o listă cu ce fotografii v-ar plăcea să aveți de la nuntă. Adică să vă imaginați că vă uitați la fotografiile de nuntă cu voi și să scrieți pe hârtie cum le vedeți. Listă poate fi foarte diversă, însă e bine să punctați lucruri precum: ședința foto (natură sau urban, interior sau exterior, lumină naturală sau lumină controlată), fotojurnalism sau regie (să fie pus accentul pe instantaneu sau să fie lumea aranjată frumos la poze), să fie sau nu pus accentul pe detalii (îmbrăcăminte, accesorii, decor, etc) s.a.m.d. După ce întocmiți această listă cu ce v-ar plăcea puteți trece la pasul următor.

3. Realizați o listă online cu portofoliile a 20-30 de fotografi (20-22 de luni înainte de nuntă)

Dacă nu aveți tangență cu domeniul vizual este destul de greu să știți ceea ce vă place și ce nu. De aceea eu vă recomand să faceți o listă cât mai mare cu potențiali fotografi pe care i-ați dori la nuntă. Este suficient să dați “Like” la paginile lor de facebook, “Follow” la profilele lor de instagram sau să salvați link-urile site-urilor lor. Probabil că vă întrebați “Unde putem să-i găsim pe acești fotografi?”. Dacă veți da un search pe google.ro cu aceste cuvinte “fotograf nuntă Cluj” s-ar putea să nu găsiți ceea ce căutați, de aceea cel mai bine e să mergeți pe site-urile și publicațiile de specialitate. Fie că alegeți de pe site-urile comunităților internaționale (Fearless, MyWed, WedAward, etc) fie din Romania (Fotografi-Cameramani, WedMag, WedMe, PlanMe, etc), lista voastră trebuie să conțină fotografi a căror portofoliu se pliază pe dorințele și așteptările voastre! Când vizionați site-ul sau pagina de Facebook a unui fotograf, înainte de a-l trece pe listă urmăriți dacă este consecvent (dacă postează constant, dacă își menține stilul sau dacă se observă o evoluție) și citiți review-urile, testimonialele sau comentariile de la fotografii. Vă va ajuta să știți dacă întradevăr este profesionist sau se bazează foarte mult pe noroc (miri frumoși, lumină bună, locații cu poteniția fotografic). De asemenea trebuie să vedeți dacă are o descriere cât mai complexă și dacă postează fotografii cu el/ea. Cei care “se feresc să își arate fața” de obicei nu sunt cei mai de încredere oameni. Dacă introduceți în listă și fotografi pe baza recomandărilor prietenilor voștri, aveți grijă că s-ar putea ca pentru voi să nu fie în regulă. Fiind totul subiectiv, nu putem spune că ce e bun pentru prieteni, e bun și pentru voi.

4. Urmăriți fotografii din listă cel puțin 8 luni calendaristice (14-22 de luni înainte de nuntă)

Acesta este unul dintre cei mai importanți pași peste care sar 90% dintre viitori miri. Nu este suficient să vedeți un portofoliu bun cu 2 ani înainte de nuntă și să fiți siguri că veți primi un produs la fel de calitativ și voi. Sunt mulți fotografi în ascensiune care se străduiesc să facă o treaba din ce în ce mai bună, în schimb sunt alții care încet-încet vor să renunțe la fotografia de nuntă, așa că în timp entuziasmul lor scade și o să aveți o surpriză neplăcută când o să vă vedeți fotografiile voastre de nuntă. Eu vă recomand să începeți să urmăriți fotografii din luna aprilie sau mai, până maxim ianuarie sau fabruarie anul următor. De ce? Pentru că acoperiți un întreg sezon de nunți și puteți vedea fotografii postate din ziua nunții, un mic preview după două-trei săptămâni și desigur selecții complete (fotografii din toate momentele nunții).

Aici este momentul în care trebuie să faceți “curat” în lista voastră și să eliminați fotografii care nu îndeplinesc următoarele criterii:
a) postează (pe site sau Facebook) 3-4-5 evenimente maxim din tot senzonul. Acesta este un lucru destul de dubios pentru că poate nu are clienți (ceea ce trebuie să vă ridice un semn de întrebare), poate nu toate nunțile sunt la același nivel din punct de vedere al fotografiilor realizate de el sau poate este pe cale să renunțe la fotografie și nu este interesat să mai contracteze alte evenimente;
b) nu există consecvență și consistență în fotografiile realizate de el. Adică fiecare nuntă poate este fotografiată în alt stil, poate de la un eveniment postează 5 imagini iar de la altul 50 sau poate unele fotografii sunt foarte bune și altele foarte slabe din punct de vedere al calității lor;
c) dacă nu vedeți nimic pe pagina lui sau pe site decât începând de prin luna august, sunt șanse foarte mari ca acel fotograf să dea imaginile prelucrate după 6-7-8 luni de la nuntă. Și acum vă spun sincer, din culisele fotografiei de nuntă, nimeni nu face minuni la prelucrare, iar în cel mai rău caz (poate doar când ai multe evenimente) termini de prelucrat imaginile după maxim o lună. Deci s-ar putea ca acel fotograf să fie un leneș caruia nu prea pasă că mirii sunt nerăbdători. La urma urmei, nu puteți solicita fotografii după 2-3 zile, dar 6 luni este totuși exagerat.

5. Rescrieți lista și îi contactați pe cei care au rămas pentru a verifica disponibilitatea (12-14 luni înainte de nuntă)

După ce lista voastră a ajuns la jumătate poate (deci 10-15 fotografi) e timpul să le scrieți un e-mail (și vă recomand să nu le scrieți pe rețelele sociale pentru că o discuție pe email e mai profi și poate fi folosită ca și dovadă în caz de orice) în care să le solicitați serviciile și să verificați disponibilitatea lor. Prin acest email voi aveți primul contact cu fotograful. Încercați să fiți cât mai expliciți, cât mai politicoși, să dați cât mai multe detalii (exact ce am scris mai sus) și să solicitați o întâlnire. Sub nici o formă să nu cereți listă de prețuri, cel mult un catalog cu servicii. De ce? Pentru că nu este suficient ca fotograful să fie bun și să vă placă din punct de vedere al meseriei, ci trebuie să fie un om care vă înțelege, care vă apreciază și pentru care voi aveți simpatie. În câteva cuvinte: trebuie să existe chimie între voi și el/ea. Și cum în orice business de bani se discută ultima dată, aveți răbdare să-l cunoașteți, să vedeți dacă este un om pe placul vostru și desigur dacă și lui îi place de voi. Dacă întrebați de bani încă de la început, există șanse mari ca acel email să fie ignorat de către fotograf. Țineți minte că un fotograf profesionist nu este un muritor de foame care ar face orice pentru banii voștri, ci poate să vă ignore sau să vă refuze prin clasicul: “Îmi pare rău, data solicitată este ocupată!”

6. Stabiliți întâlniri cu toți cei care sunt disponibili pentru data nunții voastre (12-14 de luni înainte de nuntă)

E posibil care după ce ați verificat disponibilitatea, lista voastră să aibă sub 10 fotografi. Acum este momentul să vă întâlniți cu toți. Chiar dacă sunt din aceeași localitate cu voi sau din orașe diferite, mergeți și vă întâlniți cu ei. Știu că asta e o cheltuială în plus, dar cum ar fi să vă vedeți fotograful pentru prima dată doar în ziua nunții? Nu-i așa că ar fi ciudat să zâmbiți în fața camerei unui om complet străin? Trebuie să îl cunoașteți personal, să vedeți cum arată, cum vorbește, cum se comportă, cum se îmbracă, ce fel de om e și dacă îi plac oamenii. Încercați să aflați cât mai multe lucruri despre el, despre cum lucrează (care este procesul, cât durează), ce pretenții are de la voi, dacă are o echipă care vine cu el la nuntă sau orice alte detalii care vă interesează. La întâlnirea face-to-face puteți discuta și de prețuri. Nu încercați să impuneți voi un preț (adică un buget pe care vi-l premiteți) pentru că asta veți hotărî voi după, ci ascultați cum mare atenție care este oferta lui. Dacă doriți să negociați, nu o faceți niciodată la pachetul de bază, ci doar dacă luați mai multe servicii suplimentare. La final cereți fotografului un timp în care să vă gândiți și să îi dați un raspuns fie că este pozitiv sau negativ. Există posibilitatea ca până luați voi o decizie fotograful să contracteze alt eveniment. Discutați cu el dacă este de acord să rezerve provizoriu data pentru voi timp de câteva zile. Dacă el merge pe principiul “primul venit-primul servit” nu vă supărați pe el și cel mai important, nu îi dați un review negativ, chiar dacă ați bătut zeci de kilometrii ca să vă întâlniți cu el.

7. Analizați oferta fiecăruia și citiți cu atenție toate clauzele din drafturile de contract (12 luni înainte de nuntă)

Având ofertele în față puteți să vă faceți singuri un pachet în funcție de ce aveți nevoie pentru nuntă și să calculați care este prețul total pentru fiecare fotograf. Cereți draft-ul de contract și citiți cu atenție fiecare clauză. Este important ca să fie scris tot ce ați discutat verbal cu fotograful. Dacă o sa vedeți un contract succint care are clauze foarte vagi, există posibilitatea ca acel fotograf să vă fi spus o poveste frumoasă, însă să nu facă tot ce a promis. Dacă nu este scris în contract, nu aveți cui vă plânge pentru rezultatul final. Deci verificați dacă sunt stipulate următoarele: rezervarea zilei respective doar pentru voi, prezența unei anumite persoane, orarul, prețul (cu tranșele aferente), costurile suplimentare, obligațiile voastre și ale lui, termenele de predare, garanțiile, condițiile de reziliere și nu în ultimul rând, o anexă în care să fie scrise toate serviciile din ofertă pe care le contractați.

În acest moment puteți să restrângeți lista voastră de fotografi, eliminându-i pe cei care au un contract “subțire” și care depășesc cu mult bugetul vostru.

8. Faceți o analiză finală și alegeți fotograful (12 luni înainte de nuntă)

Probabil că ați rămas la 2-3-4 fotografi din care trebuie să alegeți și vă spun sincer, acum este cea mai grea decizie pentru că toți cei care au ramas îndeplinesc condițiile de mai sus. Deci, acum alegeți cu sufletul: care fotograf vă place cel mai mult, atât ca om, cât și ca artist. Dacă este greu, atunci mergeți pe varianta pragmatică: cel mai bun raport servicii/preț.

Julius Paul Fotograf nunta Cluj Bistrita Timisoara Bucuresti Oradea foto-video

9. Semnați contractul (12 luni înainte de nuntă)

După ce ați ales “câștigătorul”, rămâne doar să semnați contractul, să achitați un avans de maxim 30% și să stabiliți care este procesul până la nuntă. Trebuie doar să vă aigurați ca acest contract este exact cel pe care l-ați primit în draft, că datele voastre sunt corecte, iar datele lui de firmă există și nu are probleme cu ANAF-ul.

10. Consultați-vă constant cu fotograful și stabiliți ultimele detalii împreună cu el (1-12 luni înainte de nuntă)

Este bine ca atunci când sunteți în pană de idei sau nu vă puteți hotărî asupra unor aspecte legate de nuntă (flori, decor, prăjituri, costum, etc.) să cereți părerea fotografului. El este în general cel mai avizat că să vă dea o părere obiectivă, dar cum simț artistic și fotogenic. Vă recomand, dacă aveți posibilitatea să realizați o ședință foto Save the Date. Vă va ajuta să vă acomodați unii cu alții și veți avea și fotografii drăguțe cu voi pe care să le împărtășiți în mediul online cu prietenii. Cu minim 7 zile înainte de marele eveniment, stabiliți cu fotograful ultimele detalii despre nuntă, programul exact precum și lucrurile pe care vreți ca el să pună accentul.

Acestea fiind spuse cred că v-ați putut face o părere despre cum trebuie să alegeți fotograful. Dacă aveți idei suplimentare sau ați aplicat alte strategii, scrieți părerea voastă în comentarii! 😊


O nouă provocare: Cu Sony în fotografia de nuntă

Cu siguranță vă amintiți că anul trecut, cam tot pe vremea asta, făceam timid primii pași spre fotografia de nuntă cu aparate foto mirrorless. Pe atunci, am decis că a sosit vremea să renunț la DSLR-urile mari și grele în favoarea noilor jucării promițătoare de la Fujifilm.

Ei bine, a trecut un an și un sezon de nunți de atunci, așa că am tras linie și am analizat rezultatele. E timpul să schimb din nou barca și să trec pe Sony. Hihi!

Că să nu se lase cu șoc și groază, în cele ce urmează am să vă explic de ce am renunțat la mult îndrăgitele aparate și obiective de la Fujifilm.

Exact cum știam încă de la inceput, Fujifilm x-T2 nu era aparatul foto perfect (doar oare există așa ceva?), însă îmi rezolva două dintre cele mai mari probleme pe care le-am avut atunci: greutatea echipamentului și aspectul acestuia. Deși per ansamblu a venit cu multe îmbunătățiri pe partea tehnica (AF mai bun, 4k pe video, WI-FI, etc), mi-am asumat și minusurile (senzor DX, obiective cu focale DX, lipsă stabilizare de imagine în body, etc). De vreme ce scriu acest articol, se pare că nu am reușit să trec peste aceste impedimente.

Anul trecut (2017) împreună cu a mea colegă Andra Roman, am început un proiect de videografie de nuntă, White Tree – Wedding film, care s-a dovedit a fi un real succes. Deși Fujifilm X-T2 are o calitate a imaginii excepțională pe video, lipsa stabilizării de imagine, lipsa unui AF performant pe video, lipsa celor 100fps în Full HD și calitatea slabă a imaginii la valori ISO ridicate, m-au făcut să îmi regândesc echipamentul pentru videografia de nuntă. Evident că aceste minusuri nu erau atât de grave încât să nu poți lucra din cauza lor, însă suntem în anul 2018 și de ce să nu profităm de noile tehnologii.

Cât despre partea de foto, Fujifilm mi-a oferit tot ce aveam nevoie pentru genul de fotografii pe care le fac, însă un lucru mi-a stat pe creier și nu am putut trece peste. Faptul că X-T2 avea senzor APS-C, cu un crop de 1.5x, toate obiectivele pe care le foloseam nu aveau focala lor nativa, ci doar echivalentul. Spre exemplu pentru a avea 35mm, foloseam Fujinon 23mm f/1.4. Deși teoretic e aceeași treaba, când discutăm despre detalii și finețuri, observăm că acel obiectiv 35mm este doar un compromis. Eu am fost fascinat de Canon 35mm f/1.4 pe Canon 5D mark III. Geometria superbă, perspectiva creată, deformările pe care le foloseam creativ și blurul la diafragmă f/1.4 erau de-a dreptul perfecte. Și esențiale pentru mine.

Așa că m-am hotărât să schimb (din nou) tot echipamentul. Evident, voiam mirrorless în continuare, dar voiam să fie cu senzor FX. Din fericire Sony a oferit această posibilitate. Vă întrebați probabil de ce nu am trecut anul trecut la Sony. Răspunsul este unul simplu. Deși Sony are body-uri mici, unele obiective sunt la fel de mari și grele ca și pe Canon. Am sperat că Fujifilm mă va mulțumi pe deplin, însă se pare că nu am scăpat de greutatea echipamentelor, de vreme ce a trebuit să trec pe Sony. Oricum este mai bine decât pe Canon. Am body FX, dar într-un corp mic, iar obiectivele pe care le folosesc sunt ceva mai ușurele.

Așa că am vândut tot de la Fujifilm și mi-am refăcut setup-ul pe Sony. Trusa mea foto arată în felul următor: Sony A9, Sony Zeiss Distagon 35mm f/1.4, Sony Zeiss 55mm f/1.8, Sony Zeiss 85mm f/1.8, Samyang 14mm f/2.8 cu AF, Flash-uri Godox cu acumulator propriu, lămpi cu Led-uri de la Yongnuo și jucăriile de Apple (MBP Retina 2015, iPad Air 2, iPhone 7) pentru editare. Plus restul de accesorii: acumulatori, baterii, carduri (San Disk și Lexar), strap, HDD-uri, etc.

Ce mi-a adus în plus Sony?

Pe partea de foto:
– pot folosi senzor FX și mă pot bucura de adevărata calitate a obiectivelor;
– valori ISO mai mari și blur adevărat pe obiectivele wide;
– stabilizare de imagine (nu ca ar fi foarte relevantă pentru foto, dar ajută în multe situații când ai nevoie de timp mai lung de expunere);
– AF extraordinar cu acționare direct de pe ecran (touchscreen); este atât de fain încât îți e mai mare dragul să lucrezi cu el; și e și foarte simplu; adio cadre out-of-focus;
– viteză de 20 fps (încă 5 cadre în plus și puteai crea imagine cursivă video); cu o astfel de viteză de rafală și cu AF cu phase detection, eye detection și subject tracking, nu mai ratezi nici un moment important;
– două sloturi de card (ca să nu stau cu frica în sân din cauza SD-uril care pot ceda oricând);

Pe partea de video:
– Full HD în 100 fps (PAL) pentru un slow motion frumos;
– stabilizare de imagine în body (de multe ori poți filma chiar din mână fără nici o problemă);
– AF cu face detection și control de pe ecran (touchscreen); adio focus manual pe video;
– ISO 6400 curat și 12.800 folosibil;

Dezavantaje?

Pe foto:
– fișiere mari (aprox. 80 Mb), dar e normal dacă vrei calitate;
– obiectivele sunt ceva mai grele decât la Fujifilm, în special Distagon-ul de 35mm;

Pe video:
– lipsa profilelor de culoare și S-LOG, dar A9 e totuși un aparat orientat spre foto; oricum sunt mai puțin importante pentru videografia de nuntă;

Astea fiind spuse, mă declar foarte încântat de Sony și noile mele jucării și abia aștept noul sezon de nunți că să mă distrez cu ele! Fotografia nu a fost niciodată mai ușoară din punct de vedere tehnic, iar faptul că noile tehnologii îți ușurează munca, ai mai mult timp și dispoziție ca să fii creativ! 😊

BONUS:

Surpriza am lăsat-o la final. În fotografia de mai jos am la gât un Olympus OM-D10 mark III. Ei bine, am schimbat vechiul meu Fujifilm X70 cu această mică jucărie de la Olympus din două motive simple: Voiam să pun și alte obiective cu diafragme mai deschise și voiam stabilizare de imagine pe video, plus desigur, 4k. Astfel OM-D10 mark III a devenit noul meu aparat “de jucărie” pentru familie și concediu.

Dacă sunteți curioși și de alte detalii despre Sony, vă aștept întrebările în privat, pe Facebook.